GM, gevestigd in de Amerikaanse autostad Detroit, verkocht van april tot en
met juni 2,4 miljoen voertuigen. Toyota zat daar met 2,37 miljoen auto’s net
iets onder. Over de eerste zes maanden verkocht GM 4,67 miljoen auto’s tegen
4,71 miljoen van de Japanners.

Toyota is erg succesvol met zijn zuinige auto’s, zoals de hybride Prius.
Vooral in de Verenigde Staten loopt de verkoop goed omdat Amerikanen steeds
vaker een brandstofslurpende terreinwagen of pickup van GM of Ford in de
showroom laten staan. Toyota snoept zo al jaren marktaandeel weg van de
grote Amerikaanse autoconcerns op de grootste automarkt ter wereld.

In de Verenigde Staten verliest GM dan ook nog steeds klanten. De verkoop daar
daalde 7 procent over de afgelopen drie maanden. De populariteit van de
GM-auto’s neemt daarentegen in Zuid-Amerika, Afrika en het Midden-Oosten
toe. GM heeft eerder bekendgemaakt 500 miljoen dollar te investeren in
Brazilië en Argentinië om kleinere auto’s daar en in andere opkomende
regio’s op de markt te brengen.

Dit artikel is oorspronkelijk verschenen op z24.nl